Tenker du på at Øst-Asia kan være et marked for ditt IT produkt?

Eastasia CloudØst-Asia er det markedet som er lengst unna Norden når det gjelder både kultur, språk og avstand. Likevel har vi i flere tiår funnet lønnsomme produkter å importere fra, og eksportere til Øst-Asia. Behovet for nye IT løsninger er nå økende i hele den østasiatiske regionen og det er absolutt plass til nye aktører fra Norden. Vi hjelper gjerne til med å åpne dører til dette spennende markedet, så her er noen tips vedrørende kostnadseffektivt forarbeide du kan gjøre før du sitter på flyet til Østen:

Bruk tid på å finne de rette kontakter ut ifra et knippe med kontakter. Første kontakt er ofte ikke den best.
Det er fort gjort å bli smigret av en dyktig kremmer fra Østen, som vil fylle på sin portefølje av produkter med atter et produkt som ikke får fokus. Bruk isteden tiden din til å finne partnere som for eksempel har supplerende produkter, eller kanskje har kompetanse til å gjennomføre språktilpasning for deg. Det er viktig å snakke med flere potensielle partnere parallelt.

Finn konkurrentene dine i de østasiatiske markedene, og se hva de og andre har gjort riktig, og ikke minst…hva de har gjort feil.
Det er smart å lære av andres feil. Mange av de store aktørene sin etablering i Øst-Asia har blitt gjenstand for mange undersøkelser og ‘case studies’. Dette er nyttig informasjon for deg som vil noe i det samme markedet. Se for eksempel en artikkel i Forbes vedrørende eBay’s satsning i Kina: How eBay failed in China, Eller Vodafone sin satsning i Japan: Why did Vodafone fail in Japan? Og tilslutt et innblikk i vårt eget Norske IT eventyr med Opera Software: Opera, a Chinese Company?

Ta kontakt med norske selskaper og institusjoner som allerede er etablert i respektive marked, herunder innovasjon Norge.
Nordmenn og skandinaver er ofte opptatt av å hjelpe hverandre, derfor er det ikke uvanlig at et selskap som allerede er etablert i et av Østens markeder er villig til å bidra med sin erfaring og sågar sine kontakter. I mange av de store byene i Østen er det også etablert  lokale grupper tilknyttet interesseorganisasjoner som for eksempel: Norwegian Business Association.

Gi oss gjerne en kommentar.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *